Decyzje

Framing, czyli efekt sformułowania

Zielonka, Piotr

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

255.48 KB

5692 downloads

Abstract

Niewielka różnica w sformułowaniu komunikatu może prowadzić do odmiennego zachowania jego odbiorcy. Zjawisko to nosi nazwę efektu sformułowania lub ramowania (ang. framing). W artykule opisano trzy rodzaje framingu: efekt sformułowania decyzji ryzykownych (ang. risky choice framing effect), efekt sformułowania cechy (ang. attribute framing effect) oraz efekt sformułowania celu (ang. goal framing). Pokazano, że zjawiskiem odpowiedzialnym za powstawanie efektu sformułowania jest, powszechnie występująca u ludzi, silna awersja do strat. Omówiono przykłady znaczenia zjawiska framingu w różnych obszarach gospodarczych, takich jak: kształtowanie cen, polityka podatkowa czy negocjowanie.

Metadata

Journal Decyzje 
Issue 27 
Issue date 2017 
Type Article 
Language pl
Pagination 41-68
DOI 10.7206/DEC.1733-0092.85
ISSN 1733-0092
eISSN 2391-761X