Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem

Knowledge About the Language of Legislative Acts: An Absent Element in the Development of Key Competences in the Polish Education System

Choduń, Agnieszka Gmerek, Karolina

University of Szczecin

369.28 KB

pobrano 764 razy

Abstrakt

Jednym z podstawowych elementów współczesnej edukacji jest rozwój kompetencji kluczowych. Wymóg ten zawarty jest w tekstach aktów prawnych (lokalnych i unijnych), jak również w dokumentach określających podstawę programową w poszczególnych krajach. Analizując ten problem na przykładzie Polski, wykazujemy, że kompetencje komunikacyjne w zakresie języka tekstów aktów prawnych, mające podstawowe znaczenie dla nowoczesnego, świadomego społeczeństwa, stanowią nieobecny element kompetencji kluczowych. W niniejszym artykule pokazujemy, dlaczego w społeczeństwie, które szybko się zmienia i opiera na wiedzy, ważne jest, by uczyć się o tym, jakie są rzeczywiste cechy tekstów aktów prawnych. Prezentujemy wyniki analizy podstawy programowej obowiązującej w Polsce w odniesieniu do edukacji prawnej w szkole średniej. Podajemy również swoją propozycję włączenia do podstawy programowej dla szkół średnich kwestii, które rozwijają kompetencje komunikacyjne uczniów w zakresie prawa.

Metadane

Czasopismo Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem 
Tom 13 
Numer 4 
Data wydania 12/2021 
Typ Article 
Język eng
Paginacja 217–237
DOI 10.7206/kp.2080-1084.501
ISSN 2080-1084
eISSN 2450-7938