Decyzje
Chciwość i strach w grach z inwestycjami badawczo-rozwojowymi
Warsaw School of Economics
Abstrakt
Celem artykułu jest zbadanie bodźców przedsiębiorstw do angażowania się w procesowe badania i rozwój w ramach przemysłowej struktury pionowej (dostawca-odbiorca), gdy obecny jest efekt podniesienia kosztu rywali. W pracy pokazano, że inwestycje badawczo-rozwojowe odbiorcy działającego na rynku duopolu podnoszą koszty krańcowe produkcji konkurenta. Zachowanie odbiorców w zakresie inwestycji badawczo-rozwojowych prowadzi do powstania symetrycznych gier, tj. dylematu więźnia, zakleszczenia i harmonii, pomiędzy konkurującymi odbiorcami. Jeśli koszty inwestycji badawczo-rozwojowych są
wystarczająco wysokie, odbiorcy uczestniczą w grze „harmonia”, która skutkuje powstrzymaniem się od inwestycji lub powstaniem kartelu unikającego badań
i rozwoju. Dla przedsiębiorstw efektywniejszych w zakresie badań i rozwoju interakcja pomiędzy odbiorcami może przyjąć postać dylematu więźnia lub zakleszczenia. W dylemacie więźnia obaj odbiorcy inwestują w badania i rozwój, ale takie zachowanie nie jest Pareto optymalne. W dylemacie więźnia dwa napięcia społecznego: chciwość oraz strach sprawiają, że przedsiębiorstwa inwestują w badania i rozwój. W przypadku zakleszczenia obaj odbiorcy inwestują w badania i rozwój, a takie zachowanie jest Pareto optymalne. Jednakże inwestycje badawczo-rozwojowe nie są motywowane w tym przypadku napięciem społecznym (chciwością lub strachem).