Decyzje

Chciwość i strach w grach z inwestycjami badawczo-rozwojowymi

Karboowski, Adam

Warsaw School of Economics

223.52 KB

pobrano 841 razy

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie bodźców przedsiębiorstw do angażowania się w procesowe badania i rozwój w ramach przemysłowej struktury pionowej (dostawca-odbiorca), gdy obecny jest efekt podniesienia kosztu rywali. W pracy pokazano, że inwestycje badawczo-rozwojowe odbiorcy działającego na rynku duopolu podnoszą koszty krańcowe produkcji konkurenta. Zachowanie odbiorców w zakresie inwestycji badawczo-rozwojowych prowadzi do powstania symetrycznych gier, tj. dylematu więźnia, zakleszczenia i harmonii, pomiędzy konkurującymi odbiorcami. Jeśli koszty inwestycji badawczo-rozwojowych są
wystarczająco wysokie, odbiorcy uczestniczą w grze „harmonia”, która skutkuje powstrzymaniem się od inwestycji lub powstaniem kartelu unikającego badań
i rozwoju. Dla przedsiębiorstw efektywniejszych w zakresie badań i rozwoju interakcja pomiędzy odbiorcami może przyjąć postać dylematu więźnia lub zakleszczenia. W dylemacie więźnia obaj odbiorcy inwestują w badania i rozwój, ale takie zachowanie nie jest Pareto optymalne. W dylemacie więźnia dwa napięcia społecznego: chciwość oraz strach sprawiają, że przedsiębiorstwa inwestują w badania i rozwój. W przypadku zakleszczenia obaj odbiorcy inwestują w badania i rozwój, a takie zachowanie jest Pareto optymalne. Jednakże inwestycje badawczo-rozwojowe nie są motywowane w tym przypadku napięciem społecznym (chciwością lub strachem).

Metadane

Czasopismo Decyzje 
Numer 32 
Data wydania 12/2019 
Typ Article 
Język en
Paginacja 63-76
DOI 10.7206/DEC.1733-0092.131
ISSN 1733-0092
eISSN 2391-761X