Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem

Agencje wywiadu gospodarczego – analiza z perspektywy klienta

Sznajder, Patrycja

Akademia Leona Koźmińskiego

329.1 KB

pobrano 750 razy

Abstrakt

Agencje wywiadu gospodarczego. Czym się w rzeczywistości zajmują? Co same rozumieją przez wywiad gospodarczy? Czym jest wywiad? I czym nie jest według badanych? Kto jest klientem? A kto poszukiwanym? I czego się poszukuje? Na początku nie stawiam hipotez, bowiem badanie ma na celu zanurzenie się i zrozumienie mechanizmów działania danej społeczności na zasadzie „czystej karty”, a nie weryfikacji założeń badacza. Jak piszą Bauman i Pilch „znikoma wartość hipotez badawczych szczególnie uwidoczniła się w badaniach etnograficznych, w których założeniowość nie tylko ogranicza pole badania, ale uznawana jest za szkodliwą, ponieważ kreuje nieprawdziwy obraz badanej rzeczywistości”. Mimo że w trakcie badania postawiłam złożoną listę pytań, szybko udało się stworzyć kategorie badawcze, według których pogrupowano zebrane dane, co pozwoliło opracować jednoznaczne wnioski. W artykule zaprezentowany zostanie obraz rynku, a także próba odpowiedzi na pytanie, czym faktycznie zajmują się organizacje mające w portfolio usług pozycję „wywiad gospodarczy” oraz na co zwrócić uwagę, podejmując współpracę z detektywem.

Metadane

Czasopismo Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem 
Tom 6 
Numer 1 
Data wydania 2/2014 
Typ Article 
Język pl
Paginacja 523–543
DOI 10.7206/kp.2080-1084.66
ISSN 2080-1084
eISSN 2450-7938