@article {4608, title = {Studium przypadku OPAL: wybrane aspekty decyzji zwalniaj{\k a}cej infrastruktur{\k e} ze stosowania zasad trzeciego pakietu energetycznego, na przyk{\l}adzie gazoci{\k a}gu OPAL}, journal = {Krytyka Prawa. Niezale{\.z}ne studia nad prawem}, volume = {9}, year = {2017}, month = {2017}, pages = {56-77}, abstract = {Przedmiotem niniejszego artyku{\l}u jest pr{\'o}ba weryfikacji wybranych element{\'o}w decyzji zwalniaj{\k a}cej gazoci{\k a}g OPAL ze stosowania zasad Dyrektywy gazowej. W tym celu przedstawione zosta{\l}y uwarunkowania historyczne w kontek{\'s}cie problem{\'o}w proceduralnych zwi{\k a}zanych z decyzj{\k a} zwalniaj{\k a}c{\k a} gazoci{\k a}g OPAL. Niemniej jednak g{\l}{\'o}wna cz{\k e}{\'s}{\'c} artyku{\l}u dotyczy szczeg{\'o}{\l}owej analizy wybranych kryteri{\'o}w, o kt{\'o}rych mowa w art. 36 Dyrektywy gazowej. Zgodnie z wy{\.z}ej wymienionym przepisem zwolnieniu mo{\.z}e podlega{\'c} istotna nowa infrastruktura gazowa, tj. po{\l}{\k a}czenia wzajemne, instalacje LNG i instalacje magazynowe, na wniosek mog{\k a} zosta{\'c} zwolnione na czas okre{\'s}lony ze stosowania przepis{\'o}w Dyrektywy gazowej. Wybrane kryteria z art. 36 Dyrektywy gazowej, o kt{\'o}rych mowa to: (i) zwi{\k e}kszenie konkurencji w dostawach gazu; (ii) brak szkodliwego wp{\l}ywu zwolnienia na konkurencj{\k e} i skuteczne funkcjonowanie rynku wewn{\k e}trznego gazu ziemnego lub na skuteczne funkcjonowanie systemu podlegaj{\k a}cego regulacji, do kt{\'o}rego pod{\l}{\k a}czona jest dana infrastruktura; (iii) zwi{\k e}kszanie bezpiecze{\'n}stwa dostaw gazu; oraz (iv) poziom ryzyka zwi{\k a}zanego z inwestycj{\k a} musi by{\'c} taki, {\.z}e inwestycja nie mia{\l}aby miejsca bez udzielenia zwolnienia. Analiza jest dokonywana w kontek{\'s}cie dotychczasowych decyzji wydanych przez Komisj{\k e} Europejsk{\k a}.}, issn = {2080-1084}, doi = {10.7206/kp.2080-1084.165}, url = {https://krytykaprawa.pl/resources/html/article/details?id=169237}, author = {Faszcza, Jakub} }