@article {4840, title = {Niedoko{\'n}czony projekt, czyli sporu o reform{\k e} szkolnictwa wy{\.z}szego ci{\k a}g dalszy}, journal = {Krytyka Prawa. Niezale{\.z}ne studia nad prawem}, volume = {10}, year = {2018}, month = {2018}, pages = {69-82}, abstract = {Niniejszy tekst jest g{\l}osem w dyskusji nad reform{\k a} szkolnictwa wy{\.z}szego w Polsce. Na wybranych przyk{\l}adach pokazuje on, {\.z}e planowane zmiany opieraj{\k a} si{\k e} na kilku fundamentalnych mitach odpowiadaj{\k a}cych za nieefektywno{\'s}{\'c} wcze{\'s}niejszych pr{\'o}b naprawy uniwersytetu. Jednocze{\'s}nie stara si{\k e} pokaza{\'c}, dlaczego nale{\.z}y odrzuci{\'c} przekonanie, {\.z}e reform{\k e} szkolnictwa wy{\.z}szego mo{\.z}na przeprowadzi{\'c} szybko, bez wielkich nak{\l}ad{\'o}w finansowych, i {\.z}e rezultaty wprowadzanych zmian mog{\k a} by{\'c} natychmiastowe. W tek{\'s}cie prowadzona jest tak{\.z}e krytyka pogl{\k a}du zak{\l}adaj{\k a}cego, {\.z}e po{\.z}{\k a}dane zmiany mo{\.z}na osi{\k a}gn{\k a}{\'c} wy{\l}{\k a}cznie poprzez reform{\k e} prawa i {\.z}e da si{\k e} wprost zastosowa{\'c} w warunkach polskich rozwi{\k a}zania dzia{\l}aj{\k a}ce w innych pa{\'n}stwach. Prowadzone rozwa{\.z}ania przeciwstawiaj{\k a} si{\k e} stanowisku, zgodnie z kt{\'o}rym istniej{\k a} jakie{\'s} idealne modele kszta{\l}cenia i prowadzenia bada{\'n}, kt{\'o}rych wdro{\.z}enie umo{\.z}liwia {\quotedblbase}wyhodowanie{\textquotedblright} idealnego uczonego. Argumentuj{\k a}c, {\.z}e kszta{\l}cenie i sukces naukowy zawsze b{\k e}d{\k a} wypadkow{\k a} wielu zmiennych, krytycznej analizie poddano r{\'o}wnie{\.z} wybrane rozwi{\k a}zania wprowadzane w prawie o szkolnictwie wy{\.z}szym i nauce.}, issn = {2080-1084}, doi = {10.7206/kp.2080-1084.190}, url = {https://krytykaprawa.pl/resources/html/article/details?id=180931} }