Decyzje

Framing, czyli efekt sformułowania

Zielonka, Piotr

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

255.48 KB

pobrano 5936 razy

Abstrakt

Niewielka różnica w sformułowaniu komunikatu może prowadzić do odmiennego zachowania jego odbiorcy. Zjawisko to nosi nazwę efektu sformułowania lub ramowania (ang. framing). W artykule opisano trzy rodzaje framingu: efekt sformułowania decyzji ryzykownych (ang. risky choice framing effect), efekt sformułowania cechy (ang. attribute framing effect) oraz efekt sformułowania celu (ang. goal framing). Pokazano, że zjawiskiem odpowiedzialnym za powstawanie efektu sformułowania jest, powszechnie występująca u ludzi, silna awersja do strat. Omówiono przykłady znaczenia zjawiska framingu w różnych obszarach gospodarczych, takich jak: kształtowanie cen, polityka podatkowa czy negocjowanie.

Metadane

Czasopismo Decyzje 
Numer 27 
Data wydania 2017 
Typ Article 
Język pl
Paginacja 41-68
DOI 10.7206/DEC.1733-0092.85
ISSN 1733-0092
eISSN 2391-761X