Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem

Naukowiec w grze o władzę nad poznaniem. W świetle ustawy 2.0

Jabłońska-Bonca, Jolanta

Akademia Leona Koźmińskiego, Kolegium Prawa, Katedra Teorii, Filozofii i Historii Prawa

261.63 KB

pobrano 820 razy

Abstrakt

Pracownicy badawczo-dydaktyczni i dydaktyczni są uwikłani w wiele interesów. Bezinteresowna nauka dla celów poznawczych to przeszłość. O władzę nad poz-naniem toczy się nieustannie gra. W tej grze uczestniczy, poza naukowcami, wiele podmiotów o różnych interesach: politycy, urzędnicy, administracja uczelni, sponsorzy badań, agencje akredytacyjne, wydawcy, resortowe instytuty naukowe, przemysł, biznes. Sami naukowcy czasem pracują dla prawdy, a czasem dla zysku; tworzą wiedzę będącą własnością publiczną albo – zatrudnieni komercyjnie, np. przez przemysł – tworzą wiedzę prywatną. Artykuł przedstawia pięć czynników mogących mieć udział w ograniczaniu autonomii poznawczej naukowców.

Metadane

Czasopismo Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem 
Tom 11 
Numer 4 
Data wydania 2019 
Typ Article 
Język pl
Paginacja 116-130
DOI 10.7206/kp.2080-1084.345
ISSN 2080-1084
eISSN 2450-7938