Prakseologia

Modele i warunki rozwoju etyki sztucznej inteligencji w biznesie

Sroka, Robert

Akademia Leona Koźmińskiego

124.36 KB

pobrano 972 razy

Abstrakt

Biznes odgrywa dominującą rolę w rozwoju produktów i usług wykorzystujących sztuczną inteligencję. Wyzwaniem jest zapewnienie, aby takie produkty i usługi były etyczne. Trudność zmierzenia się z tym zadaniem wynika z faktów, że (a) proces ich rozwoju jest nietransparentny; (b) nie zawsze firmy chcą brać udział w dyskusji na temat etyki sztucznej inteligencji oraz stosować się do jej wyników; (c) nowość zagadnienia powoduje, że rezultaty tych dyskusji nie powstają szybko i nie są praktyczne. Celem artykułu jest wskazanie różnych modeli etyki sztucznej inteligencji rozwijanych przez biznes, a także warunków i problemów, jakie łączą się z tym zadaniem. Pokazano w jaki sposób biznes odpowiada na wyzwania etyczne spowodowane przez zjawisko rozwoju sztucznej inteligencji. Omówiono również odpowiedź, jakiej na te wyzwania udzieliła Grupa Robocza Wysokiego Szczebla powołana przez Komisję Europejską do wypracowania kodeksu etyki sztucznej inteligencji.

Metadane

Czasopismo Prakseologia 
Tom 2019 
Numer 161 
Data wydania 12/2019 
Typ Article 
Język eng
Paginacja 271-290
DOI 0.7206/prak.0079-4872_2015_160_27
ISSN 0079-4872