Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem

Znaczenie szkoły jako instytucji oświatowo-wychowawczej w postępowaniu dowodowym dotyczącym pozbawienia władzy rodzicielskiej

Żukowski, Hubert

Akademia Leona Koźmińskiego

309.45 KB

pobrano 2169 razy

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie roli, jaką odgrywa szkoła, rozu-miana jako instytucja oświatowo-wychowawcza, w postępowaniach o pozbawienie władzy rodzicielskiej. Nie budzi wątpliwości, że w procesie wychowawczym czyn-niki i bodźce środowiska domowego, które najintensywniej wpływają na dziecko, przekładają się na jego funkcjonowanie w szkole. W szczególności długotrwałe problemy małoletniego z nauką bądź stwarzane przez niego trudności wycho-wawcze powinny stanowić dla nauczycieli i pedagogów sygnał do potrzeby wglądu w środowisko rodzinne ucznia. Dlatego też w niniejszym artykule zostały przed-stawione dane dotyczące udziału szkoły w postępowaniu o pozbawienie władzy rodzicielskiej, tj. opinie sporządzane przez szkoły, zeznania nauczycieli w charak-terze świadków oraz postępy w nauce osiągane przez małoletnich. Wykorzystano materiały źródłowe (m.in. akty prawne, piśmiennictwo prawnicze, orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów powszechnych) oraz wyniki badań własnych aktowych uzyskane przy pomocy narzędzia badawczego w postaci kwestionariusza do bada-nia akt sądowych.

Metadane

Czasopismo Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem 
Tom 13 
Numer 1 
Data wydania 3/2021 
Typ Article 
Język pl
Paginacja 159–178
DOI 10.7206/kp.2080-1084.433
ISSN 2080-1084
eISSN 2450-7938